Domov pro osoby se zdravotním postižením v Mariánské, p.o.
úvodní stranaDOZPVeřejný závazek

Veřejný závazek

Veřejný závazek

Veřejný závazek Domova pro osoby se zdravotním postižením v Mariánské

 

Vize

Domov pro osoby se zdravotním postižením v Mariánské je založen pro pomoc veřejnosti jako profesionální služba pro osoby se zdravotním postižením a jejich blízké, respektující potřeby a individualitu těchto osob.

 

Poslání organizace

Posláním Domova pro osoby se zdravotním postižením v Mariánské, které je pobytovým zařízením sociálních služeb Karlovarského kraje, je poskytovat lidem se zdravotním postižením služby, které jim umožní žít plnohodnotný život a podpoří je v rozvoji nebo upevnění jejich dovedností a schopností. Usilujeme o to, aby se naši uživatelé mohli rozhodovat o svém dalším životě a o zapojení do života společnosti i mimo Domov.   

 

Dlouhodobé cíle

Obecným cílem Domovem poskytované sociální služby je sociální začlenění uživatelů a předcházení jejich sociálnímu vyloučení. Naše sociální služba chce vytvářet podmínky, které umožní lidem v nepříznivé sociální situaci být součástí většinové společnosti.

Individuální přístup ke každému uživateli musí být základem pro zjišťování jeho potřeb, tužeb a přání i základem k postupné normalizaci a odstraňování jeho zdravotního omezení a rizik při sociálním začleňování. Základním cílem je poskytovat nutnou podporu a péči uživatelům tak, aby se jim otevřela cesta k využívání jiných než pobytových sociálních služeb. 

Cílem pro další rozvoj poskytované služby jsou úpravy prostředí uživatelů s vizí umožnit jim žít s asistenční službou mimo Domov a dále

  • Podpořit každého uživatele v rozvoji jeho schopností a ve zvyšování jeho nezávislosti na Domově.
  • Podpořit každého uživatele při spoluúčasti na vytváření prostředí, které je blízké běžnému způsobu života.
  • Zajistit komplexní zdravotní, ošetřovatelskou a rehabilitační péči, která podporuje rozvoj uživatele k dosažení co nejvyšší kvality života a snížení jeho závislosti na poskytované službě (kvalitní lékařský dohled je zabezpečován smluvně u každého klienta).
  • Podpořit každého uživatele při získávání odpovídajícího pracovního uplatnění.
  • Postavit systém podpory a péče v Domově důsledně na individuálním přístupu ke každému uživateli, do tohoto systému aktivně zapojit každého uživatele.
  • U každého uživatele zpracovat analýzu rizik a nebránit mu, aby se dostával do kontaktu s problémovými situacemi běžného života.
  • Zajistit, aby každý uživatel mohl spoluutvářet kvalitu a způsob poskytování sociální služby. 

 

Krátkodobé cíle

  • revize způsobu poskytování služeb, metodických postupů a vnitřních dokumentů zařízení dle přijatých principů domova
  • zajištění spolupráce s dobrovolníky
  • oslovení sponzorů              

 

Základní principy poskytované služby  

Za účelem dosažení stanovených cílů uplatňuje Domov při poskytování služeb následující principy:

  • Bezpečnost a odbornost poskytovaných služeb. DOZP garantuje oboustranně bezpečný způsob poskytování služeb a jejich kvalitu, klade důraz na další vzdělávání zaměstnanců a pravidelné hodnocení zaměstnanců i poskytovaných služeb.
  • Individualizovaná podpora uživatele. Každý uživatel má služby poskytovány na základě dohodnutých osobních cílů a plánů k jejich dosažení, tyto cíle i plány jsou pravidelně hodnoceny a pružně přizpůsobovány aktuální situaci.
  • Maximální naplňování práv uživatele. DOZP při poskytování služeb dbá, aby byla zajištěna ochrana práv uživatelů a tato práva byla maximálně naplňována.
  • Odpovědnost poskytovatele. Role jednotlivých zaměstnanců zapojených do poskytování sociálních služeb jsou jasně definovány, včetně příslušných kompetencí a z toho plynoucích odpovědností.
  • Rovné podmínky pro všechny uživatele. Systém sociálních služeb v DOZP dává všem stejné příležitosti a přistupuje spravedlivě ke všem skupinám uživatelů a k jednotlivým složkám služeb.
  • Řešení problémů na základní úrovni. Jakýkoliv problém je vždy řešen nejbližším subjektem na daném místě a na nejnižší možné úrovni rozhodování a řízení, na které jej řešit lze.
  • Samostatnost uživatele. Podpora a nezbytná míra péče poskytované služby jsou pro uživatele vyžadovanou podporou v situacích, ve kterých si sám neporadí, úplná péče je poskytována pouze v situaci, kdy spoluúčast uživatele není možná. 
  • Standardizace. V DOZP vytváříme standardy kvality sociální péče ne proto, abychom je měli někde schovány, ale proto, abychom s nimi pracovali, aby je všichni znali a ztotožňovali se s nimi. Na základě vyhodnocování našich standardů sami poznáme, zda-liposkytujeme kvalitní sociální péči našim uživatelům. 
  • Transparentnost při poskytování služeb. Veškerá činnost DOZP je průhledná, je o ní zajištěna dostatečná informovanost, která umožňuje jak odbornou diskusi, tak veřejnou kontrolu.
  • Týmová spolupráce. Profesionalita poskytovaných služeb vychází z týmové spolupráce všech zainteresovaných profesí uvnitř i vně poskytovatele, důraz je přitom kladen na vzájemný dialog a dohodu.
  • Vnímání osoby uživatele  ve všech souvislostech. Když poskytované služby pokrývají jen část potřeb uživatele, jsou vždy plánovány a prováděny i s ohledem na ostatní požadavky a odlišnosti jednotlivých uživatelů, jejich rodinnou situaci, zájmy, vztahové sítě apod.
  • Zamezení sociálního vyloučení uživatele. Poskytované služby směřují k zapojení uživatele do života ve společnosti, uživatel je podporován při využívání vnějších dostupných služeb. 
  • Zapojení uživatele do spolurozhodování. Uživatel se může individuálně i ve skupině s ostatními podílet na spolurozhodování o poskytovaných službách, o svém vlastním životě a poskytovatel mu  k tomu aktivně nabízí možnosti, je respektován jeho názor.

 

Etické zásady a pravidla pro ochranu práv klientů před předsudky a negativním hodnocením 

Etické zásady práce a pravidla pro ochranu práv klientů před předsudky a negativním hodnocením jsou stanoveny v Etickém kodexu zaměstnance.

 

Ochrana osob před předsudky a negativním hodnocením 

  • Společnost je informována o poskytování služby v rámci webových stránek a článků v tisku.
  • Domov v rámci  nabízené služby zprostředkuje uživatelům kontakt se společenským prostředím.
  • V Domově vytváříme podmínky k propojení klientů Domova s běžným společenským prostředím v rámci společenských, kulturních a aktivizačních činností. 
  • Každoročně pořádáme Dny otevřených dveří.
  • Spolupracujeme s institucemi a jednotlivci. Podporujeme naše uživatele hlavně v hledání si přátel ve vrstevnické skupině obyvatel, respektujeme ale jejich výběr a preference. Dobrovolníky především z řad studentů využíváme také při konání velkých kulturních akcí, které pořádáme. 
  • Snažíme se o posílení pozitivního přístupu veřejnosti k osobám, kterým jsou sociální služby poskytovány.
  • Snažíme se vytvářet pozitivní náhled na uživatele služby - podporujeme ho v hledání jeho silných stránek (posílení role, pozitivní komunikace, neznačkování uživatele psychologickou či zdravotní diagnózou).
  • Snažíme se o prevenci vytváření přehnaného soucitu a představy závislosti uživateli na poskytované sociální službě.
  • Snažíme se o zamezení vzniku předsudků a stigmatizace u uživatelů (např. nevhodné, špinavé oblečení, účes aj..).
  • Každého uživatele respektujeme včetně jeho odlišností a zvláštností. 
  • Uživatele neoslovujeme familiárně, v žádném případě ani vulgárně, pokud uživatel bude vyžadovat nějaké specifické oslovování, vyhovíme mu, popř. se s ním dohodneme.  
  • Klademe důraz na vhodný způsob vyjadřování, volbu slov a způsob jednání, chování a vystupování v sociální sféře. 
  • Zajišťujeme, aby se uživatelé ohroženi sociálním vyloučením zapojovali do běžného života.
  • Pracovníci zachovávají mlčenlivost o uživatelích, kromě informací, které Domov zveřejňuje.  

 

Zásady poskytování sociální služby

 

  • Při práci odkládáme svoje vlastní názory, hodnoty a předsudky.
  • Jsme empatičtí – umíme se vcítit, rozumíme emocím a motivům druhého člověka.
  • Služby vždy poskytujeme v zájmu klientů a postupujeme podle písemně definovaných vnitřních směrnic a pokynů pro službu.
  • Etický kodex pracovníků dodržují všichni pracovníci domova.
  • Personál respektuje vůli, důstojnost, soukromí, diskrétnost a další práva klientů.
  • Personál jedná s klientem s respektem ke všem jeho lidským právům.
  • Pokud hovoříme s třetí osobou v přítomnosti klienta, mluvíme také na klienta. Nechováme se jako by nebyl přítomen. V rámci možností dodržujeme tradice a zvyky klientů.
  • Vytváříme vzájemnou důvěru mezi personálem a klienty.
  • Před vstupem na pokoj vždy zaklepeme, bez ohledu na to, zda klient zvládne odpovědět.
  • Používáme pro klienta přirozený jazyk bez odborných terminologií. Nepoužíváme direktivní tón.
  • Informace klientům podáváme včas a srozumitelným způsobem.
  • Slovně komentujeme vše, co budeme dělat nebo co právě s klientem děláme.
  • Umíme se pružně přizpůsobit potřebám klientů a hledat cesty k jejich naplnění.
  • Klientům poskytujeme dostatek času na jednotlivé činnosti. Nespěcháme.
  • Klienti žijí svým způsobem života, který by se měl v co největší míře blížit způsobu života jejich vrstevníků v domácím prostředí. 
  • Klienti sami rozhodují o době vstávání a ukládání se ke spánku apod.
  • Klienti jednají na základě vlastního rozhodnutí, sami rozhodují, které služby jsou pro ně důležité.

Kontaktní informace

Adresa:

Domov pro osoby se zdravotním postižením
v Mariánské, příspěvková organizace

Jáchymov, část Mariánská č.p.161,
pošta Ostrov 363 01

IČ: 71175296
Email: 
domov.marianska@domov-marianska.cz
Irma Vlčková, Dis.sociální pracovnice DOZP   354 224 207, 730524749
Marie Valterová, Dis.sociální pracovnice DOZP   354 224 205, 702 232 075
Zuzana Vlčková, Dis
vedoucí DPS- 601 132 456
› všechny kontakty
Žádný příspěvek ...
Karlovarský kraj
© 2014 Domov pro osoby se zdravotním postižením v Mariánské, p.o. - Tvorba stránek Petr Peti